Auta hybrydowe – małe spalanie i ekologia
Samochody, które do jazdy potrzebują benzyny bądź oleju napędowego, powoli będą przechodzić do historii. Za kilkanaście lat zostaną wyeliminowane z rynku motoryzacyjnego przez samochody elektryczne. Jednak dzisiaj jeszcze to właśnie benzyna jest potrzebna do działania większości samochodów. Nawet jeśli są to auta przerobione na instalację gazową to i tak ich głównych źródłem zasilania jest przecież właśnie benzyna. W tym artykule chcielibyśmy poświęcić miejsce samochodom przyszłości, ale dostępnym obecnie. Mowa o autach hybrydowych z napędem benzynowo – elektrycznym. Warto o nich napisać więcej, ponieważ są to samochody, które powinniśmy kupować dzisiaj masowo. Rzecz jasna najłatwiej kupić taki samochód nowy, bo na rynku używanych aut jest jeszcze całkiem niewiele hybryd. Potentatem w tego typu samochodach jest pewna japońska marka aut, która stworzyła chyba pierwszą na świecie hybrydę. Nie do końca jesteśmy tego faktu pewni, ale to można sprawdzić w każdej chwili. W każdym razie pierwsze samochody tej marki o połączonym silniku spalinowym i elektrycznym mają już przejechane nawet milion kilometrów. Taka żywotność silnika jest przecież nieosiągalna w przypadku silników spalinowych. Wszystko dlatego, że jest to tak ogromna liczba kilometrów, że można to zrobić jedynie wtedy, kiedy silnik spalinowy jest w dużej części jazdy oszczędzany. W przypadku samochodów z instalacją gazową jest to niemożliwe, ponieważ tam silnik pracuje bez przerwy, a jedynie zamiast benzyny pochłania gaz LPG. W silnikach hybrydowych wszystko jest inaczej. Samochód może jeździć zarówno na energię elektryczną jak i na energię pochodzącą z procesu spalania paliwa. Jednak zasada działania hybryd jest taka, żeby silnik spalinowy był jak najbardziej oszczędzany. Im mniej jest używany tym lepiej, ale jazda na benzynie jest potrzebna do tego, żeby akumulator elektryczny mógł się nieustannie ładować w samochodzie.
Jeśli na auta hybrydowe spojrzymy pod względem spalania to również możemy być nadzwyczajnie zadowoleni. Bo spalanie jest bez porównania mniejsze aniżeli to, jakie samochód osiąga na benzynie czy gazie LPG. Niskie spalanie w autach hybrydowych jest też uzależnione od tego, jak często poruszamy się w cyklu miejskim. Bo na hybrydzie zaoszczędzamy najwięcej paliwa wówczas, kiedy jeździmy po mieście. Zatem najwięcej oszczędności zyskamy w cyklu miejskim. To dość istotna wiadomość, bo przecież nawet najbardziej ekonomiczna jazda nie pozwoli nam zaoszczędzić zbyt dużo paliwa w cyklu miejskim. A tymczasem konstrukcja silników hybrydowych i ich zasada działania to czysta ekonomia w jeździe po mieście. Dlaczego tak jest? W większości silników hybrydowych powód jest dokładnie taki sam. Przy niskich prędkościach do około pięćdziesięciu na godzinę samochód jeździ na silniku elektrycznym. Czyli w praktyce silnik elektryczny załącza się najczęściej w trakcie jazdy po mieście, bo to głównie w tym cyklu jeździmy tak wolno. Wobec tego im więcej jeździmy po mieście tym mniej Nasz samochód spala paliwa a częściej porusza się za pomocą silnika elektrycznego. Jednak jazda na silniku elektrycznym nie trwa w nieskończoność. W każdym modelu samochodu jest to określony przedział czasu. Z reguły na w pełni naładowanym akumulatorze samochód może jechać około dwóch minut. Nie jest to pewnie długo w stosunku do całkowitego czasu jazdy samochodem. Weźmy jednak pod uwagę to, że ten akumulator musi rozruszać ogromny samochód, którym jedziemy. Działanie baterii można porównać do takiej, która jest w zdalnie sterowanych samochodach. Przy czym ta ładuje się samoczynnie w trakcie szybkiej jazdy na silniku spalinowym. No właśnie, bo nie napisaliśmy jeszcze tego, że silnik elektryczny ładuje się właśnie wtedy, kiedy poruszamy się szybciej i auto korzysta z mocy benzyny.
Samochody działające na hybrydowym silniku prawie zawsze można kupić jedynie w wersji z automatyczną skrzynią biegów. Pewnie ma to swoją prostą przyczynę, a mianowicie taką, że dla pracy takiego silnika bardzo istotny jest sposób zmiany biegów. A najlepszy z możliwych sposób zmiany biegów w samochodzie możliwy jest tylko wówczas, kiedy dzieje się tak automatycznie. Auta hybrydowe to również bardzo wysoki poziom ekologii, czyli najniższy z możliwych wszelkich zanieczyszczeń. W dzisiejszych czasach, w których jakość powietrza jest po prostu fatalna, to właśnie hybrydy niosą ratunek dla środowiska. Wiadomo, że samochody całkowicie elektryczne będą pod tym względem najlepsze z możliwych. Jednak w porównaniu z autami na silniki spalinowe to hybrydy są o niebo lepsze pod względem ekologii. Można chyba z czystym sumieniem powiedzieć, że świadomość ekologiczna u kierowców poruszających się autami hybrydowymi jest na najwyższym poziomie. Oprócz tego wszystkiego, co wymieniliśmy powyżej koniecznie trzeba jeszcze podkreślić, że samochody hybrydowe jeżdżą praktycznie bezszelestnie. Są one tak cichutkie, że nawet ich nie słychać, kiedy akurat pracuje w nich silnik elektryczny. Samochody z silnikami połączonymi mają ogromną ilość zalet. Wiadomo, że te zalety też kosztują nie mało, ale naprawdę warto kupić sobie nowe auto już z silnikiem hybrydowym. Tak naprawdę to najlepsze rozwiązania znajdziemy u jednej z japońskich marek, ale wszystkie marki oferują już samochody z takim połączonym napędem. Dla polskich kierowców największym plusem może być to, że samochody te spalają bardzo mało paliwa. Samochód może spalić nawet nie całe cztery litry średnio w cyklu mieszanym. Dlatego taki samochód to inwestycja w ekonomię, ekologię i swój własny zachwyt wynikający z przyjemności jazdy na automatycznej skrzyni biegów.