Auto na gaz – nie zawsze opłaca się przerabiać

Jazda samochodem zasilanym gazem LPG to czysta ekonomia. Gaz jest bowiem tańszy od benzyny czy oleju napędowego o co najmniej połowę. Jazda na gazie się opłaci, o ile nie mówimy tutaj o podwójnym gazie. W każdym razie samochody z instalacją LPG w ramach takiego samego budżetu tankowania przejadą dwukrotnie więcej. Doskonale wiedzą o tym wszyscy Ci, którzy kiedyś masowo przerabiali samochody na takie, które można było napędzić gazem LPG. Pierwsze instalacje pojawiły się w Naszym kraju kilka dekad temu, ale wówczas wszystko w tej kwestii było szalenie dzikie. Instalacje montowano niekiedy w garażach, przez co mogło się wydawać, że jest to dosyć niebezpieczne. Bo zdarzały się wypadki, w których instalacje po prostu nie wytrzymywały i niekiedy dochodziło nawet do wybuchów. Te czasy już dawno minęły i dzisiaj każda taka instalacja musi spełniać wszystkie możliwe normy bezpieczeństwa. Wszystkie instalacje gazowe przechodzą testy bezpieczeństwa już na etapie ich produkcji. Muszą uzyskać atesty jeszcze zanim zostaną zamontowane w samochodzie. Dzisiaj większość salonów samochodowych oferuje możliwość zakupu pojazdu z fabrycznie zamontowaną instalacją gazową. Jest to najlepsza opcja dla tych, którzy myślą o ekonomicznej jeździe. Fabryczna instalacja jest idealnie dopasowana do danego modelu pojazdu a wszystkie jej elementy idealnie z samochodem współgrają. Dzięki temu można jeździć bezpiecznie a do tego nie trzeba się martwić o gwarancję na samochód. Bo każdy powinien wiedzieć o tym, że jeśli w nowym samochodzie zainstaluje się LPG we własnym zakresie to automatycznie traci się gwarancję na samochód. To zresztą zupełnie naturalne, bo zamontowanie takiej instalacji to absolutna ingerencja w budowę samochodu i jego prawdziwe działanie.

Kupno nowego samochodu z fabryczną instalacją bardzo mocno się opłaca. Czasami może być tak, że instalację LPG uda się wynegocjować w formie gratisu. Czasem wystarczy niewielka dopłata. W nowym samochodzie LPG ma same plusy. Największym z nich jest właśnie ta ekonomia jazdy. Teraz już nawet w drogich samochodach montuje się instalacje gazową po to właśnie, żeby ograniczyć kierowcom koszty związane z tankowaniem samochodu. Najnowocześniejsze instalacje gazowe oferują spalanie bardzo zbliżone do tego, jakie jest w silniku benzynowym. Jednak nie zapominajmy, że to działania instalacji LPG potrzebujemy również benzyny. Aha, no i bardzo ważne jest to, że w silniku na olej napędowy nie zamontujemy LPG chociaż ponoć dzisiaj jest to już w niektórych przypadkach możliwe. W każdym razie podkreślamy, że kupienie samochodu jeżdżącego na gaz prosto z salonu samochodowego to bardzo dobra inwestycja. Sprawa wygląda jednak zupełnie inaczej, kiedy mamy już samochód i zastanawiamy się nad jego przerobieniem na gaz. W tym wypadku należy podjąć już czystą kalkulacje. Bo przecież zainstalowanie LPG musi się po prostu opłacać. Sam koszt podłączenia instalacji to kilka tysięcy złotych, w zależności od jej jakości i generacji. Wiadomo, że najlepszy efekt da instalacja, która będzie najwyższej jakości. Musimy sobie więc przeliczyć koszt całego przedsięwzięcia na realną oszczędność, która za nim pójdzie. Nie ma najmniejszego sensu zamiana paliwa napędowego na gaz, jeśli samochodem jeździmy co najwyżej do pobliskiego sklepu. Przecież możemy oszczędzić dokładnie połowę. A to oznacza, że tą samą kwotę, za którą zatankowalibyśmy benzyny przejedziemy dwa razy więcej kilometrów na gazie. Jak zatem prosto policzyć, czas zwrotu pieniędzy za instalację LPG będzie zależeć od tego, ile przejeździmy miesięcznie kilometrów. Bo nie sztuką jest założyć gaz i na tym nie zarobić, a jedynie zrobić to dla samej świadomości tańszego jeżdżenia. To się po prostu musi kalkulować, a do tego potrzebne są naprawdę dalekie dystanse przejeżdżane codziennie.

Jeśli ktoś jeszcze zastanawia się nad założeniem instalacji LPG do swojego samochodu to może sobie na poniższym przykładzie wykonać kalkulację. Przejeżdżając sto kilometrów dziennie zrobimy w ciągu miesiąca roboczego około dwóch tysięcy kilometrów. W samochodzie na benzynę musimy liczyć, że przy normalnym spalaniu za taki dystans wydamy około osiemset złoty, a więc jeżdżąc na gazie zaoszczędzimy połowę tej kwoty. Wobec tego zakładając, że przejeżdżamy sto kilometrów dziennie to nawet najlepsza instalacja LPG zwróci nam się w niespełna rok. Dla takich dystansów na pewno jest to opłacalna inwestycja. Jeśli jednak przejeżdżamy dziesięć kilometrów dziennie to na zwrot z inwestycji musielibyśmy poczekać około dziesięciu lat a to już jest raczej nieopłacalne. Wobec tego każdy według własnych potrzeb musi sobie sam ocenić czy zainstalować LPG w swoim samochodzie czy też nie. Bo wyrzucić pieniądze w błoto to nie sztuka. W tym miejscu warto jeszcze wrócić na chwilę do tych osób, które kupują nowe samochody prosto z salonu. Dla takich osób właśnie chcielibyśmy przypomnieć, że oryginalnie zamontowane LPG w fabrycznie nowym samochodzie to najbardziej opłacalna decyzja. Tym bardziej, że nowy samochód kupuje się na wiele lat i dzięki temu przez lata jeździmy o połowę taniej. Wiadomo, że do niektórych modeli samochodów nie wypada zainstalować gazu, bo może się to wydawać trochę komiczne. Tylko, że to nie ma żadnego znaczenia, bo to chodzi o realną oszczędność w Naszym portfelu. A dla samochodu nie ma większej różnicy, jakim paliwem jest zasilane. Również moc silnika nie spadnie od tego, że podłączymy do niego butlę z gazem LPG. Dzisiejsze silniki w nowych autach są wykonane w taki sposób, żeby łatwo i szybko mogły się przestawić z benzyny na gaz.