Co prawda przebiegi w autach poleasingowych mogą być znacznie wyższe ( w końcu takie samochody wykorzystywane są przede wszystkim do celów firmowych) niż w tych pochodzących od prywatnych właścicieli, to jednak mamy znacznie większą pewność co do autentyczności historii ich przebiegu, ewentualnych kolizji i wypadków czy serwisowania. Warto również mieć na uwadze, że zdecydowana większość takich aut znajduje się pod stałą kontrolę techniczną ( bardzo często jedna ze stron zobowiązana jest do tego zapisem zawartym w umowie leasingowej).

Jak pokazują statystyki, w Polsce w dalszym ciągu rocznie kupowanych jest nawet kilkukrotnie więcej aut używanych, niż tych pochodzących od autoryzowanych dealerów. Używany samochód można kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Każde rozwiązanie ma oczywiście zarówno wady jak i zalety, dlatego każdy indywidualnie powinien ocenić, czy dany zakup będzie dla niego opłacalny czy też nie. W przypadku dwóch ostatnich możliwości zakupu pojazdu z rynku wtórnego, auta takie wcześniej użytkowane były przez firmy. Pomimo tego, że spotkać się można z różnymi, niezbyt nawet pochlebnymi opiniami na temat tych aut nie ulega jednak wątpliwości, że ze względu na pewne ich zalety warto choćby im się dokładniej przyjrzeć. Nie da się bowiem ukryć, że takie auta bardzo często są naprawdę niezwykle tanie i co istotniejsze ich pochodzenie i historia jest znacznie pewniejsza i bardziej przejrzysta, niż w przypadku aut pochodzących np. z komisów czy od prywatnych właścicieli.
Poszukując poleasingowego auta na wtórym rynku, przede wszystkim warto szczególną uwagę zwrócić głównie na te pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów (leasing leasingowi nie równy, każdy przebiegać może nieco inaczej, a wszystko zależy od indywidualnych ustaleń i zasad jakie panują pomiędzy stronami). Decydując się na zakup takiego auta, warto wiedzieć w jaki sposób można rozróżnić samochód poleasingowy od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Firmy sprzedają także tak zwane samochody pokontraktowe. Pochodzą one z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi. W znacznej większości przypadków pojazdy te to najczęściej modele 3-4 letnie ( jest to średni czas w jakim dane auto pracuje dla jednej firmy, bardzo często właśnie tyle też wynosił okres obowiązywania umowy leasingowej). Nie da się jednak ukryć, że mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Pomimo wyższych przebiegów mamy pewność, że samochody te w głównej mierze pochodzą z polskich salonów, ich historia i przebieg z jakikolwiek sposób nie zostają zatajone.
Wybór modeli aut poleasingowych może być nieco ograniczony, gdyż pewne modele cieszą się znacznie większą popularnością niż te pozostałe, dlatego też znacznie częściej wchodzą w skład firmowych flot. Dlatego też patrząc na sprawę w ten właśnie sposób, można dojść do wniosku, że wybór jest na tyle ograniczony, że bardzo ciężko będzie wybrać coś odpowiedniego dla siebie. Jednak nie do końca tak jest. Jeśli odpowiednio poszukamy znaleźć w ofercie poleasingowej. Auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium – to wszystko można znaleźć w ofercie poleasingowej, wystarczy jedynie dobrze poszukać.
Wiele osób zniechęca się do tego typu aut twierdząc, że zawierają one jedynie podstawowe wyposażenie. Być może było tak jeszcze dobrych kilka lat wstecz. Obecnie coraz więcej tego typu aut ma naprawdę bardzo dobrze skonfigurowane parametry techniczne oraz znacznie większe niż podstawowe wyposażenie. Wiele firm zaczyna porzucać myślenie o tym, że najbardziej opłacalne będzie inwestowanie w auta typu basic. Zauważalne stało się dla nich bowiem to, że samochody które są zdecydowanie lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu nowego samochodu to ciesząc się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym, dzięki czemu kwota ich późniejszej sprzedaży będzie z całą pewnością znacznie wyższa niż w przypadku tych aut, które mają absolutnie podstawowe wyposażenie. Te ostatnie często ze względu na brak zainteresowania sprzedawane są za przysłowiowy bezcen.
Są dwa sposoby na jakie auta poleasingowe mogą trafić na rynek wtórny. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów przy wykorzystaniu otwartych lub zamkniętych aukcji organizowanych przez doświadczonych i wykwalifikowanych pośredników autohandlu. Drugim sposobem jest bezpośrednia sprzedaż auta nowemu nabywcy. Dla wielu bardzo dużym atutem zakupu aut pochodzących z zakończonego leasingu jest fakt, że możemy bez problemów otrzymać na nie fakturę VAT, co w przypadku aut pochodzących z komisu czy od indywidualnego sprzedawcy byłoby niezwykle trudne i kłopotliwe, a czasami nawet nie możliwe do osiągnięcia.
Jeśli chodzi o zalety aut poleasingowych to z całą pewnością na ich korzyść przemawia ich cena, gwarancja pochodzenia, pewność co do autentyczności przebiegu, pełna i dobrze udokumentowana historia przeglądów i serwisowania, spory wybór marek i modeli aut poleasingowych, różne możliwości zakupu ( gotówka, leasing, kredyt), możliwość średnioterminowego wynajmu oraz możliwość doliczenia wad. Największe wady inwestycji w takie pojazdy to ich duże przebiegi, bardzo intensywna eksploatacja oraz prawdopodobieństwo, że auto użytkowane było przez więcej niż jednego użytkownika.