Czy zakładanie w aucie instalacji LPG jest opłacalne

Czy zakładanie w aucie instalacji LPG jest opłacalne

Pomimo wszystkich zawirowań gospodarczych montaż instalacji gazowej w dalszym ciągu stanowi prawie idealny sposób na znaczące ( w porównaniu do pozostałych) obniżenie kosztów jakie niewątpliwie związane są z eksploatacją samochodu. Jednak aby skutecznie koszty udało się obniżyć instalacja LPG musi być właściwie dobrana, a miesięcznie kierowca powinien mieć przynajmniej średnie o ile nie wysokie przebiegi. Tylko spełniając te dwa warunki można zauważyć, jak wpłynie to na koszty związane z eksploatacją samochodu. Nie da się ukryć, że przez rekordowe ceny benzyny coraz więcej kierowców zastanawia się nad założeniem w swoim samochodzie instalacji LPG. W ostatnim czasie serwisy zajmujące się montażem instalacji LPG nie mogą narzekać na brak pracy.
Instalacja sekwencyjna należy do najdroższych, ale jednocześnie do najpewniejszych instalacji LPG. Taka instalacja stosowana jest przede wszystkim w przypadku najnowszych modeli silników benzynowych, które zasilane są wielopunktowym, elektronicznym wtryskiem paliwa. Bez wątpienia największym atutem sekwencyjnych instalacji gazowych jest jej bardzo precyzyjne i niezawodne działanie, przez co w perspektywie czasu okazać się może ona niezwykle trafną i opłacalną inwestycją. W sekwencyjnych instalacjach sprawa wygląda tak, że gaz podawany jest pod odpowiednio wysokim ciśnieniem bezpośrednio w kolektor dolotowy ( który zlokalizowany jest w pobliżu wtryskiwaczy benzyny). Taka technika przekazywania gazu na pewno ma te zaletą, że dzięki niej można dość skutecznie wyeliminować zagrożenie związane z wybuchem. W skład sekwencyjnej instalacji LPG wchodzą elementy takie jak elektrozawory, butla, reduktor, listwy wtryskiwaczy, czujnik ciśnienia gazu oraz układ sterujący. Sekwencyjna instalacja LPG od tańszych zamienników przede wszystkim różni się stopniem zaawansowania całej elektroniki. A wady? W tym przypadku na pewno jest to wysoka cena sięgająca nawet kwoty 5000 zł. Warto jednak zastanowić się, czy to naprawdę cena wysoka za odpowiednią jakość i niezawodność. Na instalacji gazowej nie warto oszczędzać, gdyż tańszy model okazać się może bezwartościowym bublem, który na dodatek przysporzy właścicielowi auta wielu, czasem trudnych do rozwiązania problemów.
Do silników które są już nieco starsze i mniej zaawansowane technicznie bez problemu pokusić się można o montaż znacznie prostszej, a co za trym idzie i tańszej instalacji LPG. Jeśli posiadany przez nas silnik w aucie posiada jedynie jednopunktowy wtrysk paliwa, to w takiej sytuacji wystarczy zamontować zestaw składający się jedynie z podstawowych elementów, dodatkowo wyposażonych w odpowiednio dostosowany układ sterujący. Nie sposób go pominąć przy jakiejkolwiek instalacji, gdyż to właśnie on odpowiada za dawkowanie silnikowi odpowiedniej mieszanki paliwowej. Do jego zadań należy także utrzymanie jak najlepszego składu paliwa jakie krąży w przewodach paliwowych naszego pojazdu. Pominięcie tego jakże ważnego elementu w konsekwencji doprowadzić może do uszkodzenia katalizatora spalin ( a to tylko jednak z najdelikatniejszy usterek będąca konsekwencją pozbawienia auta układu sterowania czy montaż bardzo ubogiej, najtańszej i niekoniecznie dobrej jakości wersji). Efektem braku takiego systemu jest krążenie w paliwowym obiegu mieszanki posiadającej niewłaściwy pod względem jakościowym będzie nierówna i ciągle zakłócana praca silnika. Po pewnym krótszym czy dłuższym czasie dochodzi do bardzo poważnej awarii. W takim wypadku ciężko będzie jeździć zarówno na benzynie jak i na gazie.
Najprostsze a jednocześnie najtańsze rozwiązanie na posiadanie z aucie instalacji LPG to przeróbka samochodu z silnikiem wyposażonym w gaźnik. To będzie najbardziej optymalne rozwiązanie dla wszystkich, którzy nie chcą inwestować w takie rozwiązanie zbyt dużej ilości środków własnych. W tym przypadku dodatkowe urządzenia sterujące dawkowaniem paliwa są niepotrzebne, co też znacząco obniży koszta całej instalacji. Warto zaznaczyć, że w skład najprostszej instalacji gazowej wchodzą reduktor, elektrozawory, butla i przełącznik w kabinie. Jakikolwiek z tych elementów pod żadnym pozorem nie może zostać pominięty. Poza wszystkimi podstawowymi elementami warto mieć świadomość, że zdarzyć się może sytuacja w której konieczny będzie montaż dodatkowego komputera, zadaniem którego będzie czuwanie nad dawkowaniem odpowiedniej mieszanki paliwowej. Ten dodatkowy koszt związany z montażem dodatkowego elementu przede wszystkim odnosić się do wozów japońskich, które fabrycznie wyposażone zostały w jednostkę sterującą odpowiedzialną za podawanie benzyny. Taki montaż zwiększa koszty realizacji całego montażu nawet o 200-400 zł. Mimo to takie instalacje LPG w dzisiejszych czasach montowane są niezwykle rzadko, niemal wyłącznie jedynie w sytuacjach, gdy doczynienia mamy ze starymi autami przerobionymi już na gaz. Ewentualnie dotyczy to pojazdów w których z różnych przyczyń montaż instalacji LPG nie jest do końca opłacalny.
Pierwszą oznaką, że instalacja LPG do samochodu została dobrana niewłaściwie, jest wystąpienie charakterystycznych strzałów w kolektorze dolotowym. Jest to zapalenie się mieszanki gazowo-powietrznej, znajdującej się w kolektorze ssącym. W przeważającej ilości przypadków takie zjawisko spotykane jest w autach z wielopunktowym wtryskiem benzyny. Nie oznacza to jednak, że nie pojawia się w innych, jednak sytuacja taka ma miejsce niezwykle rzadko i przebiega nieco delikatniej.