Jak dbać o silnik w aucie

Wszystkie zespoły mechaniczne samochodu są ważne dlatego należy dokładać wszelkiej możliwej staranności, aby o nie zadbać. Co by jednak nie mówić, ale układ napędowy pojazdu, a przede wszystkim silnik, wydaje się zawsze najważniejszy. Dość słusznie. Na szczęście dla większości użytkowników samochodowych złożyło się tak, że eksploatacja wakacyjno-urlopowa sprawia mu zazwyczaj stosunkowo mało problemów. Silniki są już tak skonstruowane pod względem technicznym, że lubią długie przebiegi oraz pracę w ściśle ustalonej temperaturze. Dlatego też nawet bardzo szybki przejazd z dużą prędkością, z zachowaniem rozsądku nie powinien mu z jakikolwiek sposób zaszkodzić.
Każdy kto choć raz udawał się w podróż w długie trasy doskonale zadaje sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie w takim przypadku ma przegląd wszystkich podzespołów pojazdu ( a w szczególności silnika) oraz dokonanie wszystkich, niezbędnych napraw. To dotyczy w szczególności aut starszych posiadających już dość znaczący przebieg. Nie oznacza to jednak, że stosunkowo nowe i bez powalającego przebiegu nie powinny przed wyruszeniem w trasę przejść nawet niewielkiego przeglądu stanu technicznego. Szacuje się, że większy przebieg oscyluje gdzieś w granicach 100 000 km i większym. Całościowy i duży remont silnika, nie powinien być jednak wykonywany tuż przed wyruszeniem w planowaną, długa podróż (gdyby do tego doszło, należy zostawić sobie czas na wstępne docieranie i kontrolę wyremontowanego mechanizmu). W przypadku aut posiadających dość duży przebieg warto poszukać, czy gdzieś nie doszło do jakichś wycieków np oleju. Bardzo ważne okazuje się też być sprawdzenie poprawności działania całego układu chłodzenia, co ma niebagatelne znacznie szczególnie w momencie, w którym podróż odbywa się w niezwykle gorące letnie dni. . Przede wszystkim należy obejrzeć gumowe lub metalowe przewody, ich połączenia, chłodnicę oraz okolice pompy cieczy chłodzącej, dopiero gdy każdy z tych elementów działa nienagannie lub choćby przyzwoicie można przystąpić to przeglądania poprawności działania pozostałych elementów. Po sprawdzeniu tych części warto zajrzeć, czy nasz pasek napędzający pompę w aucie jest prawidłowo naciągnięty i nigdzie nie widać jakichkolwiek zaczątków pęknięć. Jeśli coś nas zaniepokoją dla prewencji i własnego komfortu psychicznego warto wymienić na nowy. Nie będzie to jakiś specjalne wielki koszt, za to nasz spokój w czasie podróży niewątpliwie jest sprawą bezcenną. Wielu kierowców niestety zapomina o tym, że niezależnie od pory roku pod żadnym pozorem nie należy stosować jako płynu chłodniczego zwykłej, czystej wody. Specjalny płyn przeznaczony tylko do chłodnic chroni je przed korozją, a przede wszystkim wrze w znacznie wyższej temperaturze niż woda. Dlatego też nie warto podejmować kombinatorskich prób zaoszczędzenia w tym elemencie.
Poruszanie się autem po mieście powoduje z całą pewnością znacznie mniejsze obciążenia jednostki napędowej niż jazda poza miastem, często na drogach bardzo trudnych do poruszania się, stanowiących swoiste zagrożenie dla zawieszenia pojazdu. Również jazda w terenach bardzo górzystych jest dużym obciążeniem dla pojazdu. W takiej sytuacji okazuje się, że wystarczające, przyzwoite działanie układu chłodzenia to jednak zdecydowanie za mało, gdyż długa jazda w trudnym terenie może doprowadzić do przegrzania silnika. Dlatego przed wyjazdem dobrze jest przeprowadzić test mocnego dociążenia i zgrzania silnika oraz całego układu napędowego. Po efektach można ocenić czy konieczne są jakieś naprawy czy też można bezpiecznie element ten pominąć.
Wolna jazda w korkach to coś co spotyka niemal każdego kierowcę, w szczególności jeśli podróżuje po naszych kochanych krajowych drogach. Taka jazda, szczególnie gdy za oknem panują wysokie temperatury bardzo mocno testuje sprawność i wytrzymałość wentylatora w chłodnicy a także całego elektrycznego układu zasilania. Z tego też powodu przed wyjazdem bezwzględnie i niezwykle dokładnie również i ten układ musi zostać sprawdzony. Jest to zresztą naprawdę niezwykle łatwe. Wystarczy postać trochę w korku ( wystarczy wyjechać na miasto w godzinach największego ruchu i sprawę mamy załatwioną) z włączonym silnikiem, by sprawdzić czy wentylator chłodnicy włącza się czy nie. Wówczas będziemy mieli jasność co do poprawności chłodzenia wentylatora chłodnicy. W zdecydowanej większości przypadków okazuje się, że uszkodzony mniej czy bardziej poważnie został pewien czujnik. Jest to stosunkowo niedroga, dość niewielka i bardzo często łatwo dostępna z zewnątrz część. Okazuje się jednak, że jej doraźna wymiana jest niezwykle trudna i zajmuje trochę czasu. Wymagana to jej wykonania jest czynność wiążąca się z koniecznością spuszczenia całego płynu, jaki w danej chwili znajduje się w chłodnicy. Do tego przyda się duży i solidny klucz. Co istotne nawet jeśli nie dokonamy tej naprawy tuż przed wyjazdem, dla własnego bezpieczeństwa warto taką część ( oczywiście nową) mieć zawsze ze sobą w samochodzie, szczególnie jeśli nasz pojazd ma solidny przebieg i ładny wiek. Czujnik ten zajmuje bardzo mało miejsca, można umieścić go nawet w samochodowym schowku. Mało miejsca za to jaki komfort psychiczny. I co najważniejsze nie będziemy zmuszeni do poszukiwania warsztatu samochodowego gdzieś w okolicy. Mając ze sobą wymienny czujnik, możemy przy poświęceniu niedużej ilości czasu naprawy dokonać samodzielnie i szybko, co nie wpłynie na komfort wypoczynku.