Historia opon letnich

Gdyby Charles Goodyear wiedział, jak bardzo jego wynalazek produkcji gumy i metody wulkanizacji kauczuku zrewolucjonizuje i na jak szerokie horyzonty wprowadzi rynek motoryzacyjny, z pewnością nie sprzedałby swojego patentu tak szybko. Opona pneumatyczna wynaleziona przez Dunlopa, a rozwinięta przez Michelin’a wprowadziła jeszcze więcej zamieszania, gdyż dzięki niej można było zyskać dłuższe wykorzystanie, przy większej eksploatacji. Z kolei opona bezdętkowa Goodrich wprowadziła świat motoryzacji w kosmiczny wymiar, a opona Goodyear na Księżycu wylądowała. W latach 50-tych zaczęto pracować nad technologiami pozwalającymi na eksploatację opon w różnych warunkach drogowych, na różnych rodzajach szos i w różnych warunkach atmosferycznych.

Opony letnie – rodzaje

Zasadniczo opony letnie różnią się od siebie technologią wykonania, która pilnie strzeżona jest przez wszystkich potentatów na rynku wulkanizacyjnym. Każda firma posiada unikalną technologię. Łączy je jedynie surowiec, czyli guma syntetyczna użyta do produkcji opon. Początkowo po wynalazku Goodyear’a opony wykonywane były z naturalnego kauczuku. Monopol na ten produkt sprawił jednak, że Amerykanie zaczęli szukać alternatywnych rozwiązań pozwalających uzyskać materiał jak najbardziej zbliżony do kauczuku. Udało się to w latach 40-tych i tak powstał kauczuk syntetyczny używany do produkcji opon.

W przypadku opon letnich kauczuk zmieszany jest z sadzą, na bieżniku są specjalne rowki gdyż opona letnia musi mieć odpowiednią przyczepność, poza tym rowki na oponie zapewniają odprowadzanie wody. Wszystko to wpływa na stabilność jazdy. Budowa opony letniej sprzyja wytrzymywaniu wysokich temperatur i przyczepności w takich warunkach. W razie niekorzystnych warunków, gdy deszcz leje się z nieba klocki i rowki zapewniają, że samochód trzyma się drogi i nie ślizga się na mokrej nawierzchni. Coraz lepsze technologie produkcji opon sprawiają, że samochody zachowują swoją przyczepność nawet w trudnych warunkach.

Opony letnie – producenci

Wśród najważniejszych i największych producentów opon letnich należy wymienić firmy Goodyear, Dunlop, Michalin, Pirelli, Continental, które są markami z największym doświadczeniem w produkcji opon letnich. Dobra opona letnia powinna dobrze tłumić wszelkie drgania i nierówności, wpływa to zdecydowanie na komfort jazdy zwłaszcza, kiedy pokonuje się większe odległości. Bieżnik w najlepszych oponach letnich nie zużywa się szybko, dlatego inwestycja, w takie opony, jest opłacalna. Po wymianie z „zimówek” spokojnie wytrzymają kolejne sezony, nawet przy znacznej eksploatacji. Dla większej stabilności szczególnie samochodów dostawczych i vanów producenci stosują symetryczną rzeźbę bieżnika. Dzięki temu samochód nawet o dużej masie dobrze trzyma się drogi nawet w przypadku śliskiej nawierzchni. Zastosowanie kanałów na obwodach pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów, nawet tych najbardziej ostrych.

Opony letnie – chińskie zamienniki

Niektórzy kierowcy chcąc konieczne zaoszczędzić kupują opony pochodzące z Chin. Kraj ten jest potentatem w produkcji tańszych podróbek wszystkiego, co może znaleźć się w obiegu rynkowym i swoim zasięgiem obejmuje także szeroko pojęty rynek motoryzacyjny.
Oszczędność jest istotna, ale z pewnością nie kosztem bezpieczeństwa jazdy. Kiepska opona nie trzyma się tak dobrze jezdni, co może nie będzie bardzo zauważalne przy dobrej pogodzie, wtedy niedogodnością będzie raczej głośna praca opon letnich, natomiast przy deszczowej pogodzie opona może powodować mniejszą przyczepność, a tym samym zwiększać ryzyko wpadnięcia w poślizg, niekoniecznie przy dużej prędkości. Dlatego kupując opony letnie należy się zastanowić czy bardziej zależy nam na chwilowej oszczędności, czy większym komforcie psychicznym, który zapewnia używanie opon sprawdzonych marek, które zostały wielokrotnie przetestowane zanim zostały wprowadzone do obiegu na rynku.

Należy podkreślić, że chińskie zamienniki opon letnich szybciej się zużywają, co jest potwierdzone w wielu testach, a nie jest wynikiem nagonki prowadzonej przez największych potentatów produkcji opon na rynku motoryzacyjnym, którym nie zależy na robieniu czarnego PR-u, gdyż ich zasięg i prestiż jest na tyle duży, że tańszej konkurencji jak na razie nie muszą się obawiać. Ponieważ dokładne proporcje składników mieszanki do produkcji opon są owiane tajemnicą, nie jest możliwe by zamienniki były identyczne z oryginałami.

Użytkownicy opon letnich chwalą jakość najlepszych producentów, która zapewnia znacznie mniejsze zużycie opon niż w przypadku zamienników, cichszą pracę nawet podczas jazdy po nierównej nawierzchni, czy też na autostradzie. Ponadto jazda jest nieporównywalnie bardziej komfortowa, nawet na nierównej nawierzchni odczuwanie drgań i nierówności jest zniwelowane. Nie można powiedzieć, że używanie chińskich zamienników jest całkowicie niebezpieczne, ponieważ opony te są jak najbardziej funkcjonalne, niemniej jednak na pewno nie dają takiej samej gwarancji bezpieczeństwa, a ich niższa cena nie łączy się z dłuższym, bądź tym samym czasem eksploatacji, co w przypadku oryginalnych opon, od popularnych producentów. Ważną właściwością opony letniej jest jej elastyczność, najlepsze opony są stosunkowo miękkie, przez co dobrze trzymają się suchej nawierzchni przy dodatniej temperaturze przekraczającej 7 stopni Celsjusza. Zastosowanie rowków i kanalików pozwala na odprowadzanie wody i lepszą przyczepność w czasie rzęsistego deszczu.

Ze względu na rozwój technologiczny i coraz większą eksploatację samochodów producenci pracują nad nowoczesnymi rozwiązaniami, które pozwalają na użytkowanie opon letnich nawet przy skrajnie wysokich temperaturach i przy nagrzanej nawierzchni. Nie tylko niska temperatura otoczenia, ale także wysoka może wpływać na powierzchniowe pęknięcia na oponie i jej szybsze zużywanie. Po wymianie opon należy pamiętać, aby opony letnie składować w temperaturze od 0 do 35 stopni, aby mogły posłużyć na kolejny sezon.