Wiele osób zgodnie twierdzi, że produkowane dziś auta jakościowo nijak mają się do tych, które nowe fabrycznie pojawiały się na drogach w latach 80 i 90 ubiegłego wieku. Takie samochody, poza swoją niezawodnością były najmniej uciążliwe w codziennej eksploatacji, a wszelkie naprawy, o ile były już konieczne nie wykańczały domowego budżetu. Dziś, nawet pomimo tego że mechanika jest niezwykle dopracowana, obecność zbyt wielu zawodnych, elektrycznych elementów zdecydowanie obniża jakość użytkową i trwałość samochodów. Jest na rynku kilka modeli silników, które spokojnie mogą uznane zostać za niemal niezawodne. Niezawodne nie oznacza jednak bezobsługowe. Nawet o najlepszy silnik trzeba odpowiedni dbać, aby służył nam niezawodnie najdłużej jak to tylko jest możliwe. Stwierdzenie ” po co dbać o silnik, skoro jest niezawodny i tak się nie zepsuje” to jedna wielka bzdura.
Oto kilka najlepszych silników, które przy odpowiedniej dbałości o nie będą niezawodne dla właścicieli aut.
1. Toyota 3. 0 V6. Japońskie samochody już od kilkudziesięciu lat cieszą się niezmienną popularnością, nie tylko na polskim rynku motoryzacyjnym. Takie auta napędzane długowiecznymi silnikami wysokoprężnymi. Właściwie do Polski trafiły w okresie PRLu i pojawienie się na drogach tych aut, to chyba jedna z nielicznych pozytywnych stron tych jakże ciężkich czasów. Japońskie auta co prawda miały rewelacyjny i niezawodny silnik, jednak niektórym z nich nie udało się pozbyć pewnego dość uciążliwego elementu – niebywałej zdolności do bardzo szybkiego korodowania. Wysoka kultura pracy oraz bardzo niskie zużycie paliwa to wielka zaleta wszystkich silników Toyota 3. 0 V. A wady? Cóż, dostęp do silnika jest mocno utrudniony, dlatego też wszelkie, nawet najdrobniejsze naprawy wykonane samodzielnie są wręcz niemożliwe. Takie silniki spotykane są w następujących autach:
– Toyota Scepter ( w modelach produkowanych w latach 1993-1996)
– Toyota Camry ( silnik ten posiadały modele wyprodukowane w latach 1992-1996)
– Toyota Windom ( lata produkcji 1992-1996)
– Lexus ES300 ( auta produkowane na przełomie 1992/1993 roku).
2. Toyota /Lexus 4. 0 V8. Jest to silnik, który w aucie po raz pierwszy pojawił się 1989 roku. W założeniu konstruktorów i producenta miał być to najlepszy silnik, jaki w tamtych czasach znajdował się pod maską wielu aut. Związana z nim jest także bardzo wyjątkowa reklama. Jej fabuła opierała się na tym, że na aucie ( dokładnie na masce) ustawionych zostało kilka kieliszków, przypominających piramidę. Według reklamy auto rozpędzone było do 250 km/h. A piramida? Nawet nie drgnęła. Nawet po latach, kiedy w silnikach wprowadzonych zostało wiele technicznych innowacji, Toyota /Lexus 4. 0 V8 wydaje się nie mieć wielu godnych sobie konkurentów. Trudno znaleźć w nim jakiekolwiek wady, które nawet w sposób nieznaczny wpływałyby na jakość korzystania z tego typu silników. Natomiast zalet wymienić można mnóstwo. Nieliczne z nich to wybitna kultura pracy, niskie spalanie czy dobra podatność na tuning mechaniczny. Takie silniki spotkać można w następujących autach:
– Lexus LS 400/Toyota Celsior ( produkowane w latach 1989-2000)
– Toyota Crown/Toyota Crown Majesta ( silnik ten umieszczano w autach produkowanych pomiędzy 1989 a 2002 rokiem)
– Lexus SC 400/Toyota Soarer ( lata produkcji 1991-2000)
– Lexus GS 400/Toyota Aristo ( produkowane w latach 1992-2000).
3. BMW 3. 0 i 4. 0 V8. Pracę nad tą jednostką trwały dość długo. Rozpoczęły się w 1984 roku. Jednak dopiero 8 lat później ten silnik całkowicie wyparł wykorzystywane do tej pory pokrewne, jednak zdecydowanie bardziej zawodne jednostki. Modeli tych silników było kilka. Patrząc na to z dużo szerszej perspektywy czasu uczucia można mieć mieszane. Rzeczywiście, część z nich okazała się być dużym sukcesem motoryzacyjnym ciesząc przez lata swoją niezawodnością, jednak wiele z nich można określić tylko jednym mianem – niewypał. Największymi atutami tych silników na pewno jest ich niezwykle wysoka kultura pracy oraz fakt, że idealnie nadają się do instalacji LPG. Natomiast odkręcająca się ciągle pompa olejowa stanowi ich największy, trudny bardzo czasem do przejścia mankament. Silnik BMW 3. 0 i 4. 0 V8 znaleźć można w następujących modelach aut serii BMW:
– E34 530i ( produkowane w latach 1992-1995)
– E32 730i ( modele których okres produkcji przypada na 1992-1994)
– E38 730i ( lata produkcji 1994-1996)
– E34 540i ( wyprodukowane w latach 1993-1995)
– E32 740i ( lata produkcji 1992-1994)
– E38 740i ( lata produkcji 1994-1996)
– E31 840i ( modele które wyprodukowane zostały w latach 1992 -1996)
– De Tomaso Guarà ( lata produkcji począwszy od roki 1993 kończąc na 1998).
4. Jeep 4. 0 R6. Prosta i niezawodna konstrukcja. Silnik światu po raz pierwszy zaprezentowany został w roku 1987. Co ciekawe, do dnia dzisiejszego uważany jest za jeden z najlepszych modeli silników wykorzystywanych do napędzania wielu terenowych aut. Budowa silnika być może niektórym wydać się bardzo prosta i nieco już nieaktualna, pomimo to silnik ten będzie niezawodny nawet w trudnych warunkach jego eksploatacji. Również koszty naprawy są w tym przypadku bardzo niskie. Jedyna, ogromna wada to duże zużycie paliwa. Jeep 4. 0 R6 znajduje się w następujących modelach:
– Jeep Cherokee ( produkowane przez wiele lat od 1987 do 2001)
– Jeep Grand Cherokee( lata produkcji przypadają na okres 1993-2004)
– Jeep Wagoneer ( 1987 -1990)
– Jeep Comanche ( modele produkowane były w latach 1987-1992)
– Jeep Wrangler ( modele produkowane były pomiędzy 1991 a 2006 rokiem).