Zbieraj punkty na stacjach w programach lojalnościowych

Zbieraj punkty na stacjach w programach lojalnościowych

Stacje benzynowe prześcigają się dzisiaj w pomysłach na przyciągnięcie klienta. Dla większości kierowców najważniejsza jest oczywiście atrakcyjna cena za paliwo i to jest podstawowym wyznacznikiem przy wyborze stacji benzynowej do zatankowania. Zatem konkurencja cenowa to absolutna podstawa. Przy dzisiejszych cenach paliwa nie ma się czemu dziwić, że każdy patrzy na to, żeby zatankować jak najtaniej. Większość kierowców ma swoją upatrzoną stację benzynową, na której lubi tankować a przede wszystkim może to zrobić niedrogo. Oprócz ceny bardzo ważna jest też jakość paliwa. Jako że jeździmy po drogach coraz to nowszymi samochodami to i paliwo chcemy tankować takie, którego jakość jest bardzo dobra. Kierowcy nowszych samochodów wiedzą, że na małych stacjach nie zawsze to paliwo jest takiej jakości, jakiej by sobie mogli życzyć. Dlatego to jest drugi wyznacznik, jakim kierują się klienci stacji paliw. Podsumowując możemy napisać, że tankujemy tam, gdzie jest tanie paliwo, ale i dobrej jakości. A jakość na najwyższym poziomie gwarantują stacje wielkich koncernów paliwowych. Takie stacje nie mogą sobie pozwolić na jakiekolwiek niezadowolenie swoich klientów, dlatego wszelkie normy jakości paliwa są nieustannie kontrolowane. Każdy kierowca, który podjeżdża na stację benzynową znanej marki wie, że tankuje paliwo bardzo dobrej jakości. Czasem jednak ta jakość paliwa jest czynnikiem, który powoduje, że paliwo jest droższe na dobrych stacjach. Klienci bardzo często muszą zatem wybierać pomiędzy niską ceną na małych stacjach a wysoką jakością na stacjach dużych sieci. Dokonanie tego wyboru mają ułatwić programy lojalnościowe, których zadaniem jest przyciągnięcie klientów i zdobycie ich lojalności. Mają one za zadanie zachęcać klientów do tankowania właśnie na markowych stacjach benzynowych. Programy te polegają na tym, że klienci zbierają punkty za tankowanie oraz za zakupy dokonywane na stacji. Im więcej litrów paliwa się tankuje to tym więcej punktów się otrzymuje. Poza tym punkty zbiera się za zakupy premiowane. Dzięki temu klienci mogą zdobywać cenne nagrody.

Programy lojalnościowe polegające na zbieraniu punktów mają chyba wszystkie duże stacje. Jest to zachęta dla kierowców i przywiązanie ich do tankowania na jednej stacji. Działa to w zupełnie naturalny sposób przy wykorzystaniu mechanizmu zaangażowania się w coś. Co przynosi określone profity. Wytłumaczenie zasady działania tego musiało by być dokładną analizą psychologiczną, ale można się domyślić wszystkiego bez zagłębiania się w psychologię. Stacje benzynowe oferują klientom zbieranie punktów i dają możliwości, żeby zbierać je w miarę łatwo, ale niekoniecznie szybko. Do tego muszą być oczywiście nagrody, które odbiera się w zamian za uzbierane punkty. Nagrody są zazwyczaj pięknie prezentowane w kolorowych katalogach. Dzisiaj te katalogi są powoli zastępowane przez aplikacje mobilne na smartfony. Każda nagroda to określona liczba punktów, jaką trzeba uzbierać. Zatem liczba punktów potrzebnych do odebrania nagrody jest dla kierowców celem. Kierowca, któremu nagroda się spodoba i będzie chciał ją zdobyć, będzie dążył do tego celu. Cel to psychologiczny wyznacznik drogi do jego osiągnięcia. Dlatego właśnie nagrody w tych programach lojalnościowych są naprawdę fajne, ale niektóre są nie do osiągnięcia dla kierowców tankujących pojedyncze samochody.

Warto jednak przyjrzeć się temu z każdej możliwej strony. Bo dla kierowców takie programy lojalnościowe są wynagrodzeniem ich przywiązania do danej stacji benzynowej. Kierowcy bardzo dobrze postrzegają takie programy i bardzo chętnie się w nie angażują, dzięki czemu tankują raczej na stacji jednej i tej samej marki. Pamiętajmy, że na początku wspomnieliśmy o dwóch decydujących czynnikach związanych z wyborem stacji, czyli cenie i jakości paliwa. Dlatego nawet najlepszy program lojalnościowy nie pomoże stacji, która będzie miała horrendalnie drogie paliwo albo złej jakości. Wobec czego stacje wiedzą, że muszą oferować najlepszą jakość w możliwie jak najlepszej cenie, a lojalność klientów wynagradzać czymś ekstra dodatkowym. Prawdę mówiąc to kierowcy boją się tankować na stacjach nieznanych i prywatnych. Tutaj bardzo duży wpływ ma gwarancja jakości, której możemy oczekiwać na stacjach sieciowych. Każdy sam decyduje o tym, gdzie chce tankować, ale duży wpływ na decyzję mają dodatkowe profity związane z tankowaniem. Jeśli więc kierowcy mogą przy okazji tankowania liczyć jeszcze na dodatkowe nagrody to bardzo chętnie z tego korzystają. Wiadomo przecież, że tankowanie samochodu nie należy do rzeczy przyjemnych. Tym bardziej stacje benzynowe prześcigają się w wymyślaniu czegoś, co jednak trochę to wydawanie pieniędzy na paliwo uprzyjemni. Na najlepszej pozycji są Ci kierowcy, którzy tankują kilka samochodów po kilka razy w miesiącu. To jest częstotliwość, która pozwala uzyskać naprawdę fajne nagrody w relatywnie nie długim czasie. Gorzej mają zaś Ci, którzy tankują jeden samochód i to jeszcze rzadziej niż raz w miesiącu. Z taką częstotliwością tankowania trudno jest uzbierać punkty na cokolwiek fajnego. Na szczęście katalogi z nagrodami stworzone są w taki sposób, że każdy kierowca znajdzie coś dla siebie. Każdy znajdzie coś, co doceni jego wybór stacji benzynowej, na której tankuje. Bo większości kierowców właśnie to się podoba najbardziej. To, że docenia się ich lojalność poprzez nawet najmniejszy upominek. Będąc kierowcom warto zbierać punkty na stacjach benzynowych. Można przecież mieć coś za to, że i tak się tankuje. No a paliwo do samochodu lać trzeba i nie ma możliwości, żeby tego nie robić, bo samochód nigdzie nie pojedzie bez paliwa w baku.